Marrigje de Maar fotografeerde markante woonruimtes in diverse windstreken in China, waar gedurende meerdere generaties families samenkomen en het leven zich gaandeweg heeft ingesleten. Moderniteit, stijl, status, folklore en binnenhuisarchitectuur maken deel uit van de eclectische compositie die door het samenwonen van mensen in de loop der tijd werd gecreëerd.
Huis Marseille is het eerste fotografiemuseum van Amsterdam. Het museum heeft een gevarieerd tentoonstellingsaanbod en bezit een grote eigen collectie die voornamelijk bestaat uit hedendaagse fotografie.
zie ook:
Huis Marseille, Museum voor Fotografie, Amsterdam
En alles blijft bestaan wanneer je sterft is een persoonlijke fotoserie van Hellen van Meene, waarvan de kern bestaat uit negen panoramafoto’s die gemaakt zijn tegen een achtergrond van het kenmerkend Nederlandse landschap. Het thema van deze serie is de dood als onderdeel van het leven.
De titel van de tentoonstelling is een dichtregel van Gerrit Komrij, uit ‘Alles blijft’ (2001), Alle gedichten, De Bezige Bij, 2018.
bron www.huismarseille.nl
Huis Marseille is het eerste fotografiemuseum van Amsterdam. Het museum heeft een gevarieerd tentoonstellingsaanbod en bezit een grote eigen collectie die voornamelijk bestaat uit hedendaagse fotografie.
De tentoonstelling bevatte een selectie uit bekend en minder bekend werk van de Düsseldorfer Photoschule, die bestaat uit oud-fotografiestudenten van de Kunstakademie Düsseldorf onder Bernd en Hilla Becher, en hun opvolgers Thomas Ruff en Andreas Gursky.
De school heeft sinds de jaren zeventig de richting van de hedendaagse fotografie sterk beïnvloed door een formele en conceptuele werkwijze te introduceren, die vooral registreert en de onderwerpen ontleedt tot hun essentie.
In de tentoonstelling werden werken uit de collectie van Huis Marseille gecombineerd met vroeg werk van fotografen als Candida Höfer, Thomas Ruff en Thomas Struth met recentere werken van de nieuwe generatie.
Huis Marseille is het eerste fotografiemuseum van Amsterdam. Het museum heeft een gevarieerd tentoonstellingsaanbod en bezit een grote eigen collectie die voornamelijk bestaat uit hedendaagse fotografie.
Jamie Hawkesworth’ intuïtieve, autonome werk sluit aan bij de Britse documentaire traditie. Hij reist al een paar jaar de wereld rond en registreert daarbij zijn subtiele observaties in foto en film.
Naast zijn autonome werk fotografeert hij voor campagnes van onder meer J.W. Anderson, Loewe en Miu Miu.
Huis Marseille is het eerste fotografiemuseum van Amsterdam. Het museum heeft een gevarieerd tentoonstellingsaanbod en bezit een grote eigen collectie die voornamelijk bestaat uit hedendaagse fotografie.
In deze grote tentoonstelling toonde Huis Marseille negentiende-eeuwse fotografie van Egypte in het spoor van de vele reizigers en fotografen die destijds het land herontdekten. Voor de tentoonstelling leende het museum een groot aantal foto’s, albums en met foto’s geïllustreerde boeken van diverse Nederlandse collecties, waaronder het Rijksmuseum, het Rijksmuseum van Oudheden, het Nederlands Fotomuseum, de Koninklijke Bibliotheek, de Koninklijke Verzamelingen, Teylers Museum en de Bijzondere Collecties van de Universiteiten van Amsterdam en Leiden.
Huis Marseille is het eerste fotografiemuseum van Amsterdam. Het museum heeft een gevarieerd tentoonstellingsaanbod en bezit een grote eigen collectie die voornamelijk bestaat uit hedendaagse fotografie.
In de tentoonstelling De Marseillaise / vijftien jaar verzamelen werd vertrekkend museumdirecteur Els Barents de gelegenheid geboden om naar haar inzicht een tentoonstelling in te richten die de collectie van Huis Marseille zou verbinden met selecties uit het werk van een aantal uitgelichte fotografen.
De tentoonstelling was gebaseerd op enkele simpele constateringen. Ten eerste dat een collectie kan worden opgevat als het beweeglijke deel van een museum dat op verschillende manieren tegen het licht kan worden gehouden. De titel is op deze gedachte gebaseerd. Dan is er het gegeven dat vijftien jaar verzamelen vanuit een professioneel oogpunt niet erg lang is. Collecties moeten nu eenmaal over een langere periode hebben bewezen de tand des tijds te kunnen doorstaan. In de derde plaats is het zo dat eigentijdse collecties per definitie een open eind hebben, omdat ze gericht zijn op het nu en op de toekomst.
bron www.huismarseille.nl
Huis Marseille is het eerste fotografiemuseum van Amsterdam. Het museum heeft een gevarieerd tentoonstellingsaanbod en bezit een grote eigen collectie die voornamelijk bestaat uit hedendaagse fotografie.
Scarlett Hooft Graafland volgde aanvankelijk de monumentale kunstrichting ‘textiel autonoom’ aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, waarna ze een post-graduate opleiding in Jeruzalem en een master in beeldhouwen in New York afrondde. Hoewel niet opgeleid als fotograaf ontdekte ze dat fotografie het beste medium was om haar performances en installaties wereldwijd te registreren. ‘Ik reis naar afgelegen plekken vanwege het ongerepte karakter,’ zegt de fotografe, ‘maar daar stuit je op vergelijkbare problemen als in het westen, bijvoorbeeld wat klimaatverandering en milieuvervuiling betreft. Je kunt er niet aan ontsnappen.’
Huis Marseille is het eerste fotografiemuseum van Amsterdam. Het museum heeft een gevarieerd tentoonstellingsaanbod en bezit een grote eigen collectie die voornamelijk bestaat uit hedendaagse fotografie.
De tentoonstelling Apartheid & After was gebaseerd op een idee van fotograaf David Goldblatt, met het doel om de kwaliteit, diversiteit en de dynamiek van de Zuid-Afrikaanse fotografie ook in Nederland te laten zien.
Naast Goldblatt kent het land intussen tientallen fotografen met een stevige reputatie zoals Guy Tillim, Jo Ractliffe, Santu Mofokeng, Zanele Muholi en Pieter Hugo, en is ook de derde generatie aangetreden met Mikhael Subotzky, Daniel Naudé, Sabelo Mlangeni. De tentoonstelling liet zien hoezeer het verleden de waarneming van nu nog altijd kleurt.
bron www.huismarseille.nl
Huis Marseille is het eerste fotografiemuseum van Amsterdam. Het museum heeft een gevarieerd tentoonstellingsaanbod en bezit een grote eigen collectie die voornamelijk bestaat uit hedendaagse fotografie.
Edwin Zwakman is vooral bekend door zijn foto’s van alledaagse situaties, die bij eerste beschouwing het gevoel wekken dat er iets niet in orde is. Wie wil achterhalen waar dat door komt en vervolgens beter kijkt, ontwaart details die verraden dat de beelden een nagemaakte werkelijkheid tonen. Fake dus. En hoewel accurate zijn de constructies van Edwin Zwakman niet perfect en daardoor juist realistisch, of in elk geval menselijk.
Minder bekend zijn zijn locatiewerken, die ook in het boek zijn opgenomen. Hij liet bijvoorbeeld stadsbussen in Vilnius wit schilderen en voorzien van de letters UN, waardoor plotseling een onprettige associatie werd gewekt met vluchtelingenstromen en deportaties (dat laatste vooral bij degenen die indertijd de oorlog in ex-Joegoslavië bewust volgden). Door de onechtheid van die situaties vormen de luchtfoto’s van de bussen evengoed een geconstrueerde werkelijkheid.
Huis Marseille is het eerste fotografiemuseum van Amsterdam. Het museum heeft een gevarieerd tentoonstellingsaanbod en bezit een grote eigen collectie die voornamelijk bestaat uit hedendaagse fotografie.
De tentoonstelling Whisper Not! markeert de samenwerking tussen Huis Marseille en collectioneur Han Nefkens, sinds 1999 verzamelaar van hedendaagse beeldende kunst die hij heeft ondergebracht in de H+F Collectie. Eén van zijn uitgangspunten bij het verzamelen is zijn wens dat de verzameling openbaar kan zijn. Nefkens verzamelt vooral om zijn enthousiasme met een publiek te kunnen delen.
De opzet van de verzameling vormde de keus voor relatief jonge hedendaagse kunstenaars die het overgangsgebied tussen realiteit en abstractie zoeken.
bron www.huismarseille.nl
Huis Marseille is het eerste fotografiemuseum van Amsterdam. Het museum heeft een gevarieerd tentoonstellingsaanbod en bezit een grote eigen collectie die voornamelijk bestaat uit hedendaagse fotografie.